Hegyen-völgyön át

A Börzsöny síparadicsoma

Nagy Hideg-hegy

2017. október 04. - narancshej

Felérve a Nagy Hideg-hegy 864 méteres magasságába mosolyogva nézem a tányéros felvonókat, a  hóágyut, sőt még ratrakot is látok. Ugyan még csak október van, tehát hó még nincs, de azt hiszem érdemes lesz idén télen is fellátogatni ide, mert tartogat még izgalmakat ez a táj.

A találkozó Kismaroson volt, innen autóztunk fel Királyrétre, sajnos a kisvasút most kimaradt, pedig nagyon szerettem volna nosztalgiázni, ugyanis az egyik legszebb családi kirándulásunk alkalmával, úgy 25 évvel ezelőtt jártam erre utoljára. Na sebaj, majd legközelebb!

Az alsó parkolóban álltunk meg (I. Zóna), itt a parkolásért egész napra 700 forintot kérnek. A kicsit feljebb levő  Cseresznyefa parkoló már II. Zóna, itt 1000 Ft a napidíj. Az irányítótáblák szépen jelzik, merre lehet indulni, mi most a Nagy Hideg-hegyet vettük célba, ami a tábla szerint 7,5 km-es távolságra van egész jó kis szintkülönbséggel.

A betoncsíkon indulunk el a kék kereszten, ami lassan be is vezet az erdőbe, páfrányok mindenfele, csörgedező patak,  varázslatos a környzet. Majd a jelzés elfogy és ismét a betoncsíkon találjuk magunkat. Szuper időt fogtunk ki, ugyan még hideg van, de a nap szépen süt, és a táj gyönyörű . A jelzést meglelvén folytatjuk utunkat majd egy kereszteződésnél a kék kockán haladunk tovább a Nagy Hideg-hegy irányába. (Aki a kék kereszten halad tovább az a Magas Tax-ra érkezik.)

Az út utolsó szakasza már szinte végig emelkedik, ennek megfelelően a tempónk kezd lassulni, de nemsokára már látjuk is a tányéros felvonót, a sípályát, azaz mindjárt fennt vagyunk!

A túristaház még az 1930-as években épült tekintettel a terület jó adottságaira. Érdekesség, hogy 1940 és 1980 között 700 méteres magasság felett  évente akár 90-100 havas nappal ajándékozta meg a természet ezt a területet. Gyakran a hótakaró 30-40 cm-nél is vastagabb volt. 1947-ben készült az az északi oldal sípályája, síugrósánc is épült, illetve itt adták át az ország első sífelvonóját. (Forrás: www.nagyhideghegy.hu)

Manapság nem tudom hány nap síelhető ez a terület, illetve, hogy a felvonók mennek -e, de majd télen, hóban is teszünk erre egy túrát, és meglátjuk!

Kisebb pihenő után elindultunk visszafelé a Rakodó irányába,  majd egy jobb kanyarral a piros sáv jelzésen  Királyrét felé vettük utunkat. Valahol elnézhettük a dolgot, mert egy soha véget nem érő lejtmenetbe keztünk, mint utóbb kiderült a Tax-i nyiladékon ereszkedtünk le. Felfele ez biztosan kellemetlenebb lett volna.

Így nyúlt a túránk majnem 7 óra hosszúságúra és 17,23 km-re.

A túra hossza: 17,23 km
A túra ideje: 6 óra 54 perc
Szintemelkedés: 624 méter
Vízfelvételi lehetőség: indulás előtt gondoskodjunk folyadékról, de felérve a túristaházban lehet innivalót kapni
Harapnivaló: A túristaházban meleg-hideg étel is van
Öltözék/Cipő: Túracipő ajánlott a köves talaj miatt

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.